Του κ. Παναγιώτη Τζαχρήστα.
Δημοτικός Σύμβουλος Ξηρομέρου
«Συμπολιτεία Ξηρομεριτών».
* Λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων δεν θα μπορώ να παραβρίσκομαι στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας 16.1 και επιλέγω να δημοσιοποιήσω τις απόψεις μου προς ενημέρωση όλων των δημοτών.
* Λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων δεν θα μπορώ να παραβρίσκομαι στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας 16.1 και επιλέγω να δημοσιοποιήσω τις απόψεις μου προς ενημέρωση όλων των δημοτών.
Δεν είναι υποχρεωμένος ο πολίτης να γνωρίζει λεπτομέρειες, είναι όμως χρήσιμο για τον ίδιο να ξέρει τι πληρώνει, πότε το πληρώνει και για ποιο λόγο το πληρώνει. Ο Προϋπολογισμός του Δήμου Ξηρομέρου δεν μπορεί να ισοσκελιστεί, δεν μπορεί δηλαδή να εγγράψει τα έσοδα που απαιτούνται για την κάλυψη των δαπανών που είναι απαραίτητο να γίνουν. Επομένως δύο επιλογές υπάρχουν, ή θα μειωθούν οι δαπάνες ή θα αυξηθούν τα έσοδα.
Και μίας και μιλάμε για έσοδα, οποιεσδήποτε έκτακτες επιχορηγήσεις είναι καλοδεχούμενες, αλλά αφορούν συγκεκριμένες επενδύσεις όπως πχ Π.Δ.Ε ΕΣΠΑ κτλ κι εδώ υπάρχει το στοίχημα κατά πόσο μπορούμε να κατοχυρώσουμε αυτά τα έσοδα, αλλά και κατά πόσο να τα απορροφήσουμε.
Αξίζει να αναφέρουμε εδώ, ότι η οριστικές απώλειες τέτοιων πόρων λόγω κακών χειρισμών από το Δήμο Ξηρομέρου, αφορούν ποσό μεγαλύτερο των 2.000.000,00 € (ταμείο αποκατάστασης πυροπλήκτων, πρόγραμμα Θησέας, Π.Δ.Ε πρόγραμμα Αλέξανδρος Μπαλτατζής κ.τ.λ).
Εκτός από τις έκτακτες επιχορηγήσεις λοιπόν, υπάρχουν και οι τακτικές οι οποίες αφορούν κάλυψη του λειτουργικού κόστους (μισθοδοσία, εισφορές κ.τ.λ) όπως επίσης και τα έσοδα από ανταποδοτικές υπηρεσίες, όπως ο δημοτικός φωτισμός, η καθαριότητα και η ύδρευση, τα οποία επιβάλλονται από το δημοτικό συμβούλιο και πληρώνουν οι δημότες τα λεγόμενα δημοτικά τέλη.
Γι αυτή την τελευταία κατηγορία εσόδων - δαπανών ο λόγος. Τα τέλη αυτά κατά τον νομοθέτη πρέπει να είναι τόσα όσα ακριβώς χρειάζονται για να καλύψουν το κόστος των υπηρεσιών ύδρευσης καθαριότητας και δημοτικού φωτισμού. ΟΥΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΟΥΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΑ.
Θεωρούν οι διοικήσεις των Δήμων, αλλά και οι δημότες, ότι θα είναι επιτυχημένη (η διοίκηση) αν επιβάλει λιγότερα η καθόλου τέλη, και ως εκ τούτου τα δημοτικά συμβούλια βρίσκονται κατά κανόνα σε δύσκολη θέση όταν συζητιέται ο καθορισμός τελών. Πρόσφατο παράδειγμα η απόφαση για μηδενικές αυξήσεις του δικού μας Δήμου η οποία ακυρώθηκε επειδή ακριβώς δεν κάλυπτε τις υποχρεωτικές δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών. Αυτό το γνωρίζαμε. Έχει επισημανθεί πολλές φορές κι από πολλούς ομιλητές στα δημοτικά συμβούλια.
Αντί λοιπόν να λάβουμε μέτρα γι αυτό, αποκρύπταμε το κόστος παρουσιάζοντας λιγότερες δαπάνες για να πετύχουμε τον ισοσκελισμό, δηλαδή κρύβαμε τα σκουπίδια κάτω απ' το χαλί, κατά την αγαπημένη συνήθεια της κακής νοικοκυράς και την αγαπημένη έκφραση του λαού μας.
Αντί λοιπόν να λάβουμε μέτρα γι αυτό, αποκρύπταμε το κόστος παρουσιάζοντας λιγότερες δαπάνες για να πετύχουμε τον ισοσκελισμό, δηλαδή κρύβαμε τα σκουπίδια κάτω απ' το χαλί, κατά την αγαπημένη συνήθεια της κακής νοικοκυράς και την αγαπημένη έκφραση του λαού μας.
Όμως ας μη σταθούμε στους χειρισμούς μιας επιπόλαιης εξουσίας, αλλά ας δούμε ρεαλιστικά την ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών, δηλαδή ας δούμε πόσο καλά και δίκαια πληρώνει ο δημότης και πόσο αρκετά και σωστά ανταποδίδει ο Δήμος.
Ο Δημότης πληρώνει το τέλος ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας ανάλογα με τα τετραγωνικά στεγασμένων ηλεκτροδοτούμενων χώρων που διαθέτει, κι αυτό το πληρώνει με το λογαριασμό της ΔΕΗ. Πληρώνει επίσης το τέλος ύδρευσης το οποίο καταλογίζεται ανάλογα με τις καταναλώσεις νερού ανά τακτά διαστήματα. Τα ποσά καθορίζονται πάντα με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και θα πρέπει να είναι τέτοια αυτά τα ποσά ώστε να καλύπτουν αθροιζόμενα, το κόστος των ανταποδοτικών υπηρεσιών όπως προείπαμε, ΟΥΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΟΥΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΑ.
Ως εδώ όλα καλά. Το λάθος μπορεί να είναι μόνο στην πρόσθεση. Επανάληψη λοιπόν.
Στον Δήμο Ξηρομέρου έχουμε 8.000 παροχές ύδρευσης καταγεγραμμένες και εποπτευόμενες. Έχουμε όμως και κάποιες παράνομες (μόνο στο Αστακό 600 κατά δήλωση του Δημάρχου. Φυσικά θα υπάρχουν και αλλού και ίσως κατά το αναλογούν), οι οποίες δεν ελέγχονται και φυσικά δεν πληρώνουν. Από σύνολο λοιπόν προϋπολογισμένων χρεώσεων βεβαιώνεται μόνο το 40% και εισπράττονται από αυτά μόνο το 30% . Νάτο το λάθος.
Απ' την άλλη έχουμε κάποιους καταναλωτές που πληρώνουν συστηματικά και κάποιους που επίσης συστηματικά δεν πληρώνουν. Νάτο και το άλλο λάθος.
Έχουμε επίσης τα έξοδα λειτουργίας των αντλιοστασίων, τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας των δικτύων που πρέπει να πληρώνουν οι καταναλωτές. Αυτοί που πληρώνουν καλούνται να πληρώσουν και για τα έξοδα αυτών που δεν πληρώνουν. Νάτο κι ένα ακόμα λάθος. Αυτοί που δεν πληρώνουν συνήθως κάνουν κατάχρηση επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Να ένα ακόμα λάθος.
Ο Δήμος λοιπόν, αφού τα σκουπίδια πια ξεχείλισαν και δεν υπάρχει χαλί να τα καλύψει, αντί να τα πετάξει, τα σκορπίζει ξανά για να μειωθεί ο όγκος τους στον ίδιο χώρο όμως.
Αποφασίζει να φέρει στο Δημοτικό Συμβούλιο πρόταση για αύξηση των τελών ύδρευσης, αλλάζοντας μάλιστα την κλιμάκωση κατανάλωσης, ούτως ώστε αυτοί που πλήρωναν πάντα να ξαναπληρώσουν και τις αυξήσεις, κι αυτοί που ποτέ δεν πλήρωναν να μην έχουν καμία αύξηση στις υπερκαταναλώσεις, αλλά και να μην ενοχληθούν. Τα λάθη πλέον δεν αριθμούνται γιατί:
- Η αίσθηση του δίκαιου καταμερισμού κόστους έχει απολεσθεί.
- Η προσπάθεια του περιορισμού του κόστους είναι ανύπαρκτη.
- Η παρεχόμενη υπηρεσία ως ποιότητα παρεχόμενου αγαθού αμφισβητείται.
- Η παρεχόμενη υπηρεσία ως επάρκεια παρεχόμενου αγαθού επίσης δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες που υπάρχουν.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τον καταλογισμό των Δημοτικών τελών ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας αφού:
- Υπάρχει αμφισβήτηση των τετραγωνικών που έχουν δηλωθεί στη ΔΕΗ.
- Δεν λαμβάνεται ειδική μέριμνα για στεγασμένους χώρους κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.
- Δεν υπάρχει διαφοροποίηση τελών μεταξύ οικιών και επαγγελματικών χώρων.
- Δεν υπάρχει αναλογικότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες καθαριότητας, αλλά και ηλεκτροφωτισμού ανά τοπική κοινότητα.
- Δεν έχει ληφθεί μέριμνα για την σύσταση Δημοτικής υπηρεσίας για τη αποκομιδή σκουπιδιών αλλά και για την συνολική διαχείριση τους.
Φυσικό και επόμενο λοιπόν μ αυτούς τους χειρισμούς είναι να προκύψουν όλα αυτά τα προβλήματα σήμερα τα οποία καθιστούν την λειτουργία των υπηρεσιών αυτών δύσκολη και αναποτελεσματική.
Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗ ΑΠΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ ΤΗΣ ΜΕΙΖΩΝΟΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ ΕΠΕΛΕΞΕ ΝΑ ΛΥΣΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΛΗΨΗ ΔΑΝΕΙΟΥ. ΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ.
Αντί να ελέγξει κάθε παράνομη παροχή ύδρευσης (δεν ανέλαβε δα και χθες μετράει δυόμιση χρόνια στο τιμόνι του Δήμου), τους αφήνει ανενόχλητους.
Αντί να επιβραβεύσει τους Δημότες που πληρώνουν, τους επιβάλλει αύξηση από το πρώτο κυβικό ούτως ώστε όλοι να πληρώσουν, και η επιβάρυνση αυτή σύμφωνα με την εισήγηση της οικονομικής επιτροπής να είναι ως άθροισμα παγίων και καταναλώσεων σχεδόν 100% για κάθε συνεπή Δημότη.
Αντί να προετοιμάσει διαδικασίες περιορισμού του κόστους με έλεγχο των διαρροών, έλεγχο του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των αντλιοστασίων και αναζήτηση πόρων για ανέξοδη παραγωγή ενέργειας (φωτοβολταϊκά με τη διαδικασία συμψηφισμού ενέργειας), τρέχει να πάρει δάνειο για να πληρώσει τους απλήρωτους λογαριασμούς.
Αντί να οργανώσει υπηρεσίες για την διαχείριση των σκουπιδιών προστρέχει στην πάγια τακτική της δια της εργολαβίας αποκομιδή χωρίς καμία προσπάθεια παράλληλα για άλλη διαχείριση.
Αντί να αντικαταστήσει σιγά σιγά τους λαμπτήρες του δημοτικού φωτισμού με σύγχρονους χαμηλής κατανάλωσης και χρήση συστημάτων παραγωγής ενέργειας, ακολουθεί τη γνωστή στους Δημότες τακτική της καμένης λάμπας η της τυχερής λάμπας όπου είναι αυτή θα αντικατασταθεί!
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.
Το δάνειο θα πληρώσει μεν τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις οι οποίες κατέστησαν ληξιπρόθεσμες λόγω των κακών χειρισμών, αλλά θα προσθέσει όμως στις υποχρεώσεις του Δήμου ένα ετήσιο χρεολύσιο το οποίο θα πρέπει να αποπληρώνεται με τυπική ευλάβεια. Δεν θα βοηθήσει όμως στην οργάνωση μιας άλλης εναλλακτικής διαχείρισης (όπως επιγραμματικά αναφέρθηκε παραπάνω), αφού ούτε ένα ευρώ απ, αυτά τα χρήματα δεν θα επενδυθεί. Έτσι μ αυτή την τακτική πολύ σύντομα θα χρειαστούμε και άλλο δάνειο.
ΤΙ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ.
Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν. Αναφέρθηκαν αρκετά απ' αυτά παραπάνω. Επιπλέον όμως και με μια απλή προσέγγιση θα μπορούσαμε να διατηρήσουμε τη ρύθμιση που έγινε με τη ΔΕΗ, να εγγράψουμε στον Προϋπολογισμό το ποσό της ετήσιας δόσης και να απαιτήσουμε την άμεση καταβολή του προστίμου για τις παράνομες παροχές όπως ο κανονισμός προβλέπει. Μαζί με μια υπεύθυνη διαχείριση Θα περίσσευαν και χρήματα.
ΟΜΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΤΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΤΟΥΣ ΣΕΙΡΑ. ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΗΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ. ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΑΝΤΛΗΣΕΙ ΟΣΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΧΡΗΜΑΤΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΑΠΟ ΔΑΝΕΙΣΜΟ ΓΙΑ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ! ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΕΡΑΣΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΩΣΤΗ ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΚΑΤΩ ΑΠ ΤΟ ΧΑΛΙ
http://mytikaspress.blogspot.gr/2017/01/blog-post_52.html
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου