Εν αναμονή για το Άκτιο – Αμβρακία – Απόφαση του ΣτΕ για τη γραμμή 4 του μετρό επιταχύνει(;) τις εξελίξεις

Εν αναμονή για το Άκτιο – Αμβρακία – Απόφαση του ΣτΕ για τη γραμμή 4 του μετρό επιταχύνει(;) τις εξελίξειςΕπίκειται τροπολογία από το Υπουργείο Υποδομών

Κίνδυνος αν το έργο δεν πάρει μπρος μέσα στο α’ εξάμηνο του 2020
Μία ακόμη αποκάλυψη από την εφημερίδα «Συνείδηση» για τα έργα υποδομών στην Αιτωλοακαρνανία
Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα για το Άκτιο – Αμβρακία. Αν το πολύπαθο έργο δεν επανεκκινήσει εντός πρώτου εξαμήνου του 2020, τότε θα υπάρξει θέμα με τη χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ, καθώς αν καθυστερήσει συνεχιστεί το έργο δύσκολα θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022 που λήγει η προγραμματική περίοδος. Το Υπουργείο Υποδομών έχει σκαριά τροπολογία, που θα ξεμπλοκάρει το διαγωνισμό για την εργολαβία – σκούπα του έργου, που δημοπρατήθηκε τον Ιούνιο του 2018 και έκτοτε «έμπλεξε» σε ένα δικαστικό κυκεώνα.
Ωστόσο μια πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ενδεχομένως να επιταχύνει τις εξελίξεις… Πρόσφατα το ΣτΕ άναψε το «πράσινο» φως για να προχωρήσει η γραμμή 4 του μετρό συνολικού ύψους 1,8 δισ. ευρώ, απορρίπτοντας τα ασφαλιστικά μέτρα που είχε καταθέσει μια από τις συμμετέχουσες εταιρείες στο διαγωνισμό.Η απόφαση κρίνεται ως πολύ σημαντική από τη στιγμή που βάζει «στοπ» στα σενάρια ακύρωσης και επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού. Οι  δικαστικές προσφυγές και σε αυτό το έργο, όπως και στο Άκτιο – Αμβρακία, άνοιγαν θέματα εμπλοκής των εταιρειών σε θέματα ανταγωνισμού. Μάλιστα  η απόφαση του ΣτΕ έρχεται λίγο πριν την κατάθεση της πολυαναμενόμενης τροπολογίας εκ μέρους του Υπουργείου Υποδομώνσχετικά με το μείζον θέμα του κατασκευαστικού καρτέλ, που στόχο έχει να ξεμπλέξει το κουβάρι που δημιούργησε απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου τον Οκτώβριο του 2018, αφήνοντας ανοιχτό παράθυρο για προσφυγές σε όλους του εν εξελίξει διαγωνισμούς δημοσίων έργων.
Από την άλλη όμως αξίζει να παρατηρήσει κανείς πως η απόφαση του ΣτΕ αναφορικά με το έργο της γραμμής 4 του μετρό, έρχεται να άρει τη μάλλον εσφαλμένη εντύπωση, που είχε δημιουργηθεί μετά τις αποφάσεις του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου σχετικά με το Άκτιο – Αμβρακία και το μπαράζ ενστάσεων και δικαστικών προσφυγών. που ακολούθησε σχεδόν σε όλους τους υπό εξέλιξη διαγωνισμούς μεγάλων έργων. Η απόφαση του ΣτΕ αποδεικνύει ότι κάθε διαγωνισμός είναι ξεχωριστή περίπτωση και εξετάζεται μεμονωμένα και μια απόφαση δεν προκαταλαμβάνει κατ’ ανάγκην τις αποφάσεις για άλλους διαγωνισμούς.
Το Υπουργείο Υποδομών, αναφορικά με το Άκτιο – Αμβρακία, μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ ανακάλεσε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού που είχε αναδείξει προσωρινή μειοδότρια την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ, δείχνοντας έτσι τη βούλησή του να προχωρήσει ο διαγωνισμός και να μην οδηγηθούμε σε επαναπροκήρυξη. Εφ’ όσον το νομικό σκέλος ξεμπλοκάρει με την τροπολογία που επίκειται, τότε το Υπουργείο εναρμονιζόμενο και με τις νεότερες αποφάσεις του ΣτΕ θα ζητήσει από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό στοιχεία που θα διασφαλίσουν την ακεραιότητα της συμμετοχής τους, δηλαδή στοιχεία για τα μέτρα συμμόρφωσης και αυτοκάθαρσης που έχουν λάβει μετά την καταδικαστική απόφαση για το κατασκευαστικό καρτέλ και στη συνέχεια θα προχωρήσει στην ανάδειξη ανάδοχου.
Η ηγεσία πάντως του Υπουργείου Υποδομών δείχνει σε όλους τους τόνους πως θέλει να τελειώνει… με το Άκτιο – Αμβρακία. Πρόσφατα ο Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής χαρακτήρισε το έργο ως «το τέλειο παράδειγμα προς αποφυγήν, αφού έχουν γίνει λάθη επί λαθών». Ωστόσο έως τώρα οι δικαστικές αποφάσεις κρατούσαν «δεμένα τα χέρια» του Υπουργείου. Φαίνεται όμως μετά τις τελευταίες εξελίξεις πως σύντομα και λίγο πριν η κατάσταση φτάσει στο μη περαιτέρω, θα αλλάξουν τα δεδομένα.
Δημήτρης Παπαδάκης – Εφημερίδα «Συνείδηση»

Σχόλια